Творча майстерня вчителя

Бінарний урок української мови і малювання 4 клас

24. 02.2017
Тема. Закріплення знань про однорідні члени речення. Сприйняття мистецтва. Образи фантастичних істот у творах народних художників, зображення на площині. Створення фантастичної істоти.
Мета: Закріпити знання про однорідні члени речення, розділові знаки при  однорідних членах речення, інтонування речень з однорідними членами. Розвивати увагу учнів їх логічне мислення та зв'язне мовлення, розширювати словниковий запас, сприяти творчій активності школярів; розвивати образне мислення, фантазію, використовувати різні виражальні засоби для створення певного образу, удосконалювати навички роботи з кольором і роботу з графічними матеріалами, творчу уяву та фантазію; Формувати інтерес до вивчення мови, доброзичливе ставлення до однокласників. Виховувати почуття любові та поваги до рідного краю, мови, до творчості виховувати інтерес до творчості, активізувати творчу ініціативу.
Обладнання: роздаткові картки, мультимедійна презентація, підручник «Рідна  мова» М.С. Вашуленко.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Зробіть глибокий вдих і повільний видих.
Уявіть собі, що ви гуляєте по невеликій стежці в лісі. Ви чуєте плескіт води, пташині голоси, підходите до мосту під дрібної спокійною річкою, зупиняєтеся посеред мосту і дивіться вниз на воду. На її поверхні ви бачите своє відображення.
І раптом ви відчуваєте, що ви не одні. Навколо вас світ, живий світ, з його таємницями, загадками, які потрібно розгадати, подивіться як яскраво світить сонце і знову будьте бадьорими і свіжими. Посміхніться один одному і відчуйте, як у вас піднявся настрій
— Я дуже хотіла б якби такий настрій був у нас до кінця уроку. Тільки тоді наш урок буде цікавим, пізнавальним, корисним.
— Якою мовою будемо спілкуватися?
У – українською
— Як будемо сидіти за партами? 
Р – рівно 
— Як будемо писати в зошитах?
О – охайно 
К – каліграфічно
— Запишемо в зошитах каліграфічно  число і класна робота.
1. Каліграфічна хвилина
В’є, в’ю, ться, в’ється, стежечка
— До якої частини належить слово в’ється? Що таке дієслово?
— Чому в слові пишеться апостроф?
— Слово стежка поділіть на склади. Який наголошений?
— Охарактеризуйте слово стежечка, як частина мови.
2.Робота з реченням.
— Читаємо запис на дошці:
Через поле і долину в’ється стежечка в’юнка
— Якою мовною одиницею є даний запис?
— Давайте повторимо все про речення.
3. Гра «Карусель»
4. Граматичний монолог про речення В парі????
(Записує речення, визначаємо, яке воно за метою висловлення, шукаємо основу речення)
1. Зв'язок слів у реченні
— Чому слова поле і долину відповідають на одне запитання. (Речення ускладнене однорідними другорядними членами).
— А хто їх відокремлює? (Сполучник)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА,
І. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ
— Подумайте і скажіть про що сьогодні будемо розмовляти?
1. Робота в групах.
— Пригадайте, що ви знаєте про однорідні члени речення.
Технологія „ Асоціативний кущ”( виконується групою учнів)
З чим асоціюються у вас слова – однорідні члени речення?

Заповнюємо схему:
        Однорідні члени речення:





  •  Відповідоють на одне і те саме питання  
  • Належать до однієї частини мови
  • Залежать від одного і того слова в реченні
  • Може бути підметом, присудком і другорядним членом речення


— Яка мета нашого уроку?
— Давайте повернемося до нашої стежки.
— Пофантазуємо, куди в’ється стежина, висловимо власні судження. (Вона може привести в осінній ліс, де в різнобарвних шатах красуються дерева, чи на клумбу, де поломеніють, показуючи свою останню красу червоні жоржини. Чи в осінній сад, де тримається на гілці червонобоке яблучко. Треба бути дуже спостережливим, щоб помітити цю красу….)
— Чи не диво створює нам природи, які дивовижні явища природи ви описали.
— На уроці української мови ви продемонстрували дива, які створює сама матінка природа. Ви написали чудові пейзажі.
— А на уроці образотворчого мистецтва може відбутися диво? Яке?
— Ми це обов’язково перевіримо.
2. Бесіда. «Мозковий штурм»
— Але сьогодні ми будемо не тільки писати і малювати.
— На чому сьогодні ми будемо малювати?
— А на чому можуть писати свої картини художники? (Бумазі, тканина, скло «мазаїка», дерево, на стінах «фрески», «графіте»).
— Добре ви знаєте художні матеріали,
— Але у нас урок фантастичний, то на яких дивовижних матеріалах можна писати. (На воді, на яйці, на рисі, на піску.)
— Давайте завітаємо до художньої майстерні. (Перегляд відео)
— Ну як, чудо, фантастика?
— А повітрям можна малювати, який пейзаж?
— Давайте я продемонструю, що я показую… (Перед вами високі дерева. Над лісом висить великий диск сонця. А у лісі живуть зайці, вовки, ведмеді).
— В якому реченні ви почули однорідні члени речення.
— Як поєдналися вони між собою? (Витягу велику кому)
— Як ви зрозуміли, що це дерева, сонце, звірі? Міміка
— Я ще демонструвала різні форми геометричних фігур.
— Тема уроку лінія та плями. Плямографія.
Сьогодні на уроці ми також уявимо себе художниками-фантастами і будемо створювати фантастичних, неповторних, чарівних, казкових «диво-звірів».
3. Практична робота.
— Чи можна малювати ручкою? А як треба зробити, щоб ручка стала фантастичною.
— Чи можна малювати повітрям? Як?
На квадраті малюють пляму.
— Ми побачили чудо? Ми малювали повітрям.
— Що у вас вийшло?
4. Творча робота (за власним вибором) За дошкою.
У кожного на партах карточки на яких написані речення.
Діти були не в лісі а _______
Діти поверталися додому стомлені але __________
— Прокоментуємо розділові знаки в записаних реченнях (в місцях, де є кома, діти прикріплюють на дошці велику паперову червону кому, іде самоперевірка роботи)
1. Робота з таблицею.
— Лінії бувають різні.

 






— Де можна їх використовувати? (Пейзажі)
— А зараз ми напишемо словесний пейзаж у вигляді диктанту.
2. Гра «Так, ні»
— Речення починаємо писати з великої букви?
— В кінці речення поставимо кому?
— Між однорідними членами ставиться кома?
— Чи можуть однорідні члени мати при собі залежні слова?
3. Коментований диктант
Ось і весна прийшла. Летять з вирію лелеки, шпаки, ластівки. Зеленими барвами вкрила вона берези та липи. В лісі живуть…… (дописати)
— Яка орфограма в слові весна?
— До слова зеленими дібрати спільнокореневі слова.
— До слова живуть синоніми. (Існують, мешкають, поселяються, бути)
— Знайдемо речення з однорідними членами, назвемо їх, підберемо залежні слова, прикрасимо наш пейзаж.
4. Практична робота
— Ми створимо пейзаж на якому будуть  розміщені фантастичні тварини.
— А щоб легше було малювати намочимо полотно дощем.
— На пейзажі використовуйте тільки лінії.
— Поки висихає наш пейзаж пригадаємо.
— Пригадайте, яка українська художниця полюбляла фантазувати, створювати нові образи: незвичні, небезпечні, казкові.
— І це Марія Приймаченко. У нас працює «Довідкове бюро». Учні нашого класу ознайомлять нас із творчістю видатної народної художниці М. О. Приймаченко. На уроці «Я у світі» ми з вами підготували проект «Історія досягнень людини», де ми познайомилися з творчістю видатної української художниці.
5. Робота з підручником. (впр.64)
6. Пояснення базується на основі мультимедійної презентації
Отже, хто ж така Марія Приймаченко?
·   Заслужений діяч мистецтв;
·   Народна художниця України;
·   Лауреат премії імені Тараса Шевченка, яку одержала за цикл картин “На радість людям ”;
·   Представниця наївного мистецтва.
Народилась Марія Приймаченко в 1909 році в селі Болотня, що на Київщині в родині творчо обдарованих людей. Бабуся фарбувала та розписувала писанки, батько бондарював, займався різьбленням по дереву, мати – знана вишивальниця. У творчій родині народилась творча дівчинка.
З чого ж все почалось?
Слайд3.«Починалося все це так,- згадувала художниця. - Якось біля хати, над річкою на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала різні квіти,побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату…»
Всі сусіди милувались тою красою, запрошували дівчинку прикрасити настінним розписом і їх хати. Саме так, з настінних розписів , розпочався творчий шлях Марії Приймаченко. Потім створювала свої шедеври гуашевими фарбами на папері. До фарби додавала клей ПВА, щоб кольори були яскравішими.
Слайд 4. Жаб`ячий цар всі жаби збирає, головну жабу вибирає і наказ дає.
Ця картина в арсеналі художниці з`явилась невипадково. Неподалік хати художниці протікала річечка. Кожен вечір Марія Приймаченко слухала жаб’ячий спів, який лунав з тієї річечки. Той спів переривався дивним звуком. Напевне це диригент того жаб’ячого хору – жаб’ячий цар? Так уявила художниця персонажа того дійства.
 Автор зображує жаб’ячого царя на блакитному тлі в зелених очеретах. Марія Приймаченко одягнула свого героя в святкову жовту свитку, на голові 
чудернацька шапка-корона, на задніх лапках візерунчасті шкарпетки. Зовсім не страшна ця таємнича звірина.
Слайд6. Куропатиця подружилася з вовчицею.
Інший образ –з народної мудрості,яка навчає,що добро завжди переможе зло.
На темно-зеленому тлі (бо вовки живуть у лісі) – фантастичний звір. На ньому розміщено пташечку. Вовки – хижі істоти. Ось оскалена паща з міцними зубами. Проте, маленька куропатиця змогла підкорити небезпечного звіра. Погляньте, як покірно присіла вовчиця на всі чотири лапи. Вовчиця стала такою доброю,що її
окрас перетворився на яскравий, урочистий, орнаментований стилізованими вишеньками. Перед добрими намірами і хижак пасує. Такий висновок можна зробити споглядаючи дану картину.
Слайд7. Мавпочка зловила рибу.
У художниці є ціла серія картин на яких зображено людоподібних мавпочок. Жінок вона лагідно називала мавпочками, а чоловіків мавпунами. І перед нами постає ось така причепурена жінка-мавпочка одягнена в вишивану сорочку, кумедний головний убір-корону, з нафарбованими губами.
Слайд8. Ведмеді захотіли меду, а бджоли як нажалили, черепа поопухали, десятьом заказали:
“ Не йдіть красти, бо крадене боком вилазить ”.
По центру картини - розміщені фігури ведмедів, які забажали поласувати чужим добром. Автор засуджує вчинок героїв та сміється над невдахами. Чому у нас виникає це відчуття? Зверніть увагу , як багато тут дрібних елементів. Вони розташовані по всій площині картини. Так звуки сміх заповнюють простір. Ще й барви тут досить веселі.
Слайд9. Звірі захотіли покурити. А той тютюн погано впливає на молодий організм.
Звертається до нас Марія Приймаченко. Ще одну проблему розкриває художниця в своїй роботі – вплив шкідливих звичок на молодий організм.
Слайд10. Міхородію комар укусив за язика – багато брехала і людей обманювала.
- Діти, як ви гадаєте, що хотіла сказати нам художниця створюючи цей образ?
- Чому М.Приймаченко назвала цю звірину СМІХОРОДІЯ?
Слайд11.Лежень ліг під яблунею, щоб
яблуко саме упало в рот, а воно його в лоб.
Зверніть увагу на героя даної картини. Він вам нікого не нагадує? Художниця в картині висміює ледарство….
7. Практична робота «Диво-звір».
Добро і радість на картинах художниці перемагає зло і від цього на душі стає тепло і спокійно, а ще з’являється бажання творити. І сьогодні ми теж спробуємо створити фантастичний образ диво-звіра в техніці плямографії. А потім влаштуємо виставку фантастичного зоопарку, та подивимося якими рисами ви наділили своїх героїв.
Для роботи нам знадобляться: білий папір, акварельні фарби, трубочка та баночка з водою.
Розведену водою фарбу рясно набираємо м’яким пензлем і ставимо пляму на аркуш паперу.
Нахиляючи аркуш у різні боки, подмухаємо, щоб вона розтеклася. Окремі краплі мають залишити деталі. Для цього дмухаємо крізь трубочку. Пляма стає схожою на казковий образ. Поміркуймо, як його можна назвати. Домальовуємо потрібні деталі фломастером, щоб перетворити випадкову пляму на певний образ.(Практична робота виконується під музичний супровід).
Сподіваюсь, ви вдовольнили своє бажання творити, фантазувати. Здається, що ми потрапили до фантастичного зоопарку. Поглянемо, яких звірів ви створили.
8. Демонстрація учнівських робіт.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
І. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНА ЗНАНЬ.
— І ось наша стежка закінчується, подорож набуває кінця.
— Складіть і запишіть речення за моделлю. Вживаючи слова з нашої виставки.
 1 варіант. Хто?, хто?, хто?, хто? що роблять? де?
2. Гра «Кубування»
Запропоновані запитання на кубу.
Які члени речення називаються однорідними?
Які члени речення бувають однорідними?
Як поєднуються між собою однорідні члени речення?
Як відокремлюються один від одного на письмі?
Чи можуть мати однорідні члени речення при собі залежні слова?
Чи впливають на розділові знаки залежні слова?
ІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що вам на уроці сподобалося?
— За що ви можете себе похвалити?
— Знадобляться вам знання, отримані на уроці?
— Підніміть руку ті, хто пізнав для себе багато нового та цікавого.
— Представником якого виду мистецтва була Марія Приймаченко? (Працювала у живописі, представник наївного мистецтва)
— Які основні образи використовує в своїх роботах Марія Приймаченко? (Фантастичні, видумані звірі)
— В чому полягає цінність картин художниці для нас? (Вони прекрасні, виховний потенціал)

— Так, насправді, вони прекрасні. Адже недаремно художниця писала свої картини нам на радість, на радість людям.


Літературне читання 3 клас
Відкритий урок Строганової Наталії Володимирівни
Харківський ліцей № 141
Василь Сухомлинський «Снігуроньчина пісня»
Мета: продовжити ознайомлення учнів з авторськими казками Василя Сухомлинського; вдосконалювати навички свідомого, виразного читання; активізувати читацьку пам’ять дітей; навчати слухати, відтворювати прочитане; розвивати пам’ять, увагу,пізнавальні інтереси, працювати над поділом тексту на частини, над планом тексту, вдосконалювати техніку читання, спостережливість, монологічне мовлення; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. Організаційний момент
- Доброго дня, погляньте на мене, погляньте на гостей, подивіться один на одного, посміхніться , подаруйте добро кожному в класі. З такими ясними промінчиками ми розпочнемо свій урок.
- А сьогодні ми будемо фантазувати і міркувати, мислити, обгунтовувати свої думки, робити висновки, читати і уявляти …Попрацюємо над мовним апаратом і зайдемо час звичайно для відпочинку. А почнемо з перевірки домашнього завдання.
II. Перевірка домашнього завдання
1.Перевірка домашнього завдання.
 - Давайте почитаємо і повторимо.
 - Розчитування. Хто стиг прочитати два рази? Це чудово! Ваша техніка зросла у декілька раз.
- Про яку пору року прочитали?
 - А цікаво, що ви прочитали казку чи оповідання?То який це жанр? Якими бувають казки? Яка це казка, народна літературна? Хто автор казки?Хто головний герой? Яка мораль казки? По своїм малюнкам перекажи казку.
 Гра «Вернісаж»
Учні презентують створені малюнки із зображенням діда Осінника, розповідають, яким вони уявляють цього героя.
III Мовленнєва розминка
2. - То вирушаємо далі лісовою стежкою. Під кущиком калини чекають нас два їжажка. - Робота над скоромовкою
Два знайшли боровички.
Двом грибам зраділи —
На голки наділи.
Й поспішили
Враз до мами,
Щоб варила
Борщ з грибами.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку
Ось ми вишли на галявину нових знань. Сьогодні ми ознайомимося ще з однією літературною казкою, яку для вас написав В. О. Сухомлинський.
 -  В мене кубік не простий, в мене кубік чарівний.
 Він доріжки прокладає, наші знання перевіряє.  

Фото,дитинство,учитель директор, школа, твори, мораль

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Опрацювання казки Василя Сухомлинського «Снігуроньчина пісня» (с. 76–77)
1. Г ра «Передбачення». Вправа «Мікрофон»
— Як ви вважаєте, про що йтиметься в казці, яка має такий заголовок?
Фізкультхвилинка
Руки вгору, руки вниз, на сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки, поскачи на місці трохи.
Руки ззаду покладемо, головою повернемо.
Разом всі присядемо і за парти сядемо.
2. Гра «Бджілки». Самостійне мовчазне читання казки учнями
— Поміркуйте, чому казка має таку назву.
Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем
Крижану        відтанула
Мерзлий        збереглося
маленька        позамерзали
сльотавої        кататимуться
— Якою частиною мови є слова першого стовпчика? другого?
4. Читання тексту учнями самостійне читання,«ланцюжком»
— Визначте настрій, емоції визвала казка казки. Доведіть свою думку.
            - Прочитай те слова, де сказано про що співала Снігорочка?
 - Прочитайте, що відбулося коли підійшов Діді Мороз?
 - Знайдіть опис зими.
 - — Як ви гадаєте, пісеньку якого птаха почула дівчинка?
- Визначте тему твору.                   
5. Робота в парах.
 - Поділіть текст казки на частини.
— Про що йдеться в кожній із них?       
План               1. Настала зима.
                        2. Прилетіла Снігуронька.
                        3. Дід Мороз над озером.
                        4. Крижана бурулька.
Вам необхідно скласти план до казки.
6. Робота в групі
— Складіть продовження казки.
 - Який висновок ви зробили з прочитаного????
Висновок: про зимові витівки снігура, Діда Мороза, навчає нас любити і бачити красу природи, любити рідний край.
7. Робота над життєвими ситуаціями.
 - На галявині звучить гучна музика…..
 - Я знайшов пташеня……
 - Прочитайте оповідання В. Сухомлинського «Соромно перед соловейком»
VІ. Підсумок уроку
— Який настрій панував на сьогоднішньому уроці?
— Що вам найбільше сподобалося? Ми навчилися літати,як птахи, ми навчилися плавати, як риби. Залишилося навчитися бути людиною з великої літери. Давайте пригадаємо які людські якості треба розвивати, щоб бути добрим. Якими людьми треба бути щоб земля наша була задоволена. (Діти перечислять: доброта,милосердя,справедливість….)викликаю до дошки, тримаємося за рука. Утворюємо школу «Радості»
Робота в групах
2. Намалюйте зиму за прочитаними творами. Передайте її характер.


Василь СУХОМЛИНСЬКИЙ
СОРОМНО ПЕРЕД СОЛОВЕЙКОМ
Оля й Ліда, маленькі першокласниці, пішли до лісу. Після втомливого шляху вони сіли на траві відпочити й пообідати.
Витягли з сумки хліб, масло, яєчка. Коли дівчатка вже пообідали, недалеко від них сів на дерево соловейко й заспівав. Зачаровані прекрасною піснею, Оля й Ліда боялись поворухнутись.
          Соловейко перестав співати.
Оля зібрала недоїдки й шматки газети, кинула під кущ.
Ліда забрала недоїдки, загорнула в газету й поклала в сумку.
— Навіщо ти забрала сміття? — запитала Оля.— Це ж у лісі... Ніхто не бачить...
— Соромно перед соловейком...— тихо відповіла Ліда


Інтегрований урок з трудового навчання та                                  українського читання( 2 клас )                                                        
  Тема. Мій Харків – моїм учням.          Узагальнюючий урок на тему «Мистецтво на вулицях міста». Виготовлення квітки із серветки та напис на карті Харкова - «Харків - моє місто!»
Тема. Знайомство з оповіданням «Наш край в глибині віків»
Мета. Поглибити знання учнів про своє рідне місто. Закріпити знання про архітектуру як один із видів мистецтва, формувати здоров’язберігаючі навички учнів щодо мотивації успіху та тренування волі. Розвивати творчу уяву, розумові здібності учнів, вміння аналізувати, доводити. Виховувати любов до рідного міста, до історії, до прекрасного та повагу до однокласників.                                         Обладнання. Комп’ютер з мультимедійним проектором, фотоматеріали, набір карток, карта Харкова, геометричні форми.   
                                                                       Хід уроку                                                      
                                        І. Організація уроку і мотивація                                                                                          
  Звучить мелодія «Харківський вальс», горить свічка на столі вчителя.                      - Сьогодні, мої любі діти, незвичайний урок. Мова піде про наше рідне місто Харків (слайд № 1 - карта Харкова). На уроці ми з вами будемо мандрувати у глибину віків, пригадаємо історію рідного міста та помилуємося архітектурними пам’ятниками Харкова. 
ІІ. Оголошення теми уроку та вивчення нового матеріалу                                                   - Сьогодні на уроці ми дізнаємося, чому будівлі справляють на нас різне враження: одні здаються нам могутніми, міцними, а інші – витонченими. Форму архітектурних споруд багато в чому визначають матеріали, з яких вони
побудовані (каменю, дерева, глини). Погляньте, як виглядала фортеця, з якої все розпочалося (слайд № 2 - діаграма Харківської фортеці в Харківському історичному музеї).

 - Багато років тому на прибережних землях поблизу річок Харків і Лопань оселилися козаки. Вони збудували фортецю. З неї розпочалося місто Харків. Ця фортеця була чотирикутної форми і мала десять башт. Із них вартові стежили за наближенням ворогів. Фортецю оточував рів, який також захищав мешканців від ворожого нападу. Перші мешканці Харкова охороняли навколишні землі від нападників, які час від часу з’являлися тут. Більшість учених вважають, що назва міста походить від назви річки Харків.        
Діти, зверніть увагу, фортеця є сукупністю декількох об’ємів: будь – який будинок складається з об’ємних форм. Розгляньте основні геометричні форми. 
1. Циліндр
2. Куб
3.Прямокутна призма
4. Конус, піраміда
5. Куля
Давайте виберемо, які об’ємні форми підходять до Харківської фортеці (відповіді дітей). Кубічна форма створює враження стійкості, могутності; розпластані контури нібито «приземлюють»; звужені, «спрямовані угору» пропорції викликають відчуття стрункості й легкості.                                                    - То що таке архітектура, будівництво?                                                                             - Як ви думаєте, які три умови повинні дотримуватися архітектори під час проектування споруди? (Міцність, функціональність, краса)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності                                                                                           - Але красиві і витончені будівлі з’явилися пізніше. Домівки стали прикрашати мозаїкою, фресками, вітражами. Давайте помандруємо в глибину віків, де дізнаємося як з’явилися перші хати та поселення на території Харківщини.                                                                                                                                               Читання тексту «Наш край у глибині віків»                                                                        Дуже давно з’явилися в нашому краї стоянки первісних людей. Тут вони жили, полювали на дичину, ловили рибу. Минуло чимало часу, перш ніж пращури навчилися вирощувати хліб, розводити свійських тварин, виготовляти посуд, торгувати.                                                                                                       Згодом деякі землі нашого краю ввійшли до складу Давньоруської держави – Київської Русі. Але постійні набіги кочівників перетворили край природних багатств на Дике Поле – безлюдні простори, укриті лісами і степовими травами. Протягом кількох століть тут панували монголо – татарські орди.                                                                                                                                            Плинув час, і на ці землі прийшли українські козаки та російські служиві люди, щоб захистити свої кордони від ворогів. Саме вони збудували фортецю. Поступово наш край освоювали переселенці з різних місцевостей.                                          Від назви їхніх поселень – «слобід»  - увесь край одержав назву Слобожанщина ( слайд № 3 - українська хата).
І ось з’явилися перші хати, їх споруджували з глини (мазанки). Ще з прадавніх часів люди прагнули прикрасити своє житло. Кожний господар при цьому вибирав свої елементи, кольори. Візерунки розташовувалися у певних місцях: під карнизом даху, навколо вікон і дверей. Таке розташування вимагало створення безперервного візерунка, який називається бігунець. Найпопулярнішими елементами були рослинні мотиви: квіти, листя, ягоди, бутони.                                                                                                                              
 - Давайте пофантазуємо, якби ти жив в ті часи, якби ти прикрасив, розмалював свою хату.
 - А яким ти хочеш бачити своє місто?
 - Отже давайте, діти, жити і вчитися, працювати так, щоб ви могли приносити користь нашому місту, нашим людям,  пройшло багато часу Харків розбудовувався і від прадідів залишилися - Покровський собор, Благовіщенський собор, Успенський собор (слайд № 4 - Покровський собор).  Діти розповідають про історичні факти створення соборів.                                               
 - Найстаріша кам’яна споруда – Покровський собор. Його висота – 48 метрів. Відомо, що побудували цей храм козаки. Згодом тут був заснований заклад 
– Харківський колегіум (слайд № 5 - Благовіщенський собор).                                              
 - Благовіщенський храм є найбільшим і найбагатшим на Харківщині (слайд № 6).                                                    
У давнину головним храмом міста Харкова був Успенський собор. Розташувався цей собор на майдані, де в ті часи відбувалися зібрання городян, ярмарки, народні гуляння. Перший храм був невеликим за розміром і зроблений із дерева. Він згорів. На тому місці пізніше побудували новий храм. За розмірами він був більшим, а за красою – неперевершеним, вирізняючись певним оздобленням. Дзвіницю собору збудували на честь перемоги у війні з Францією. Висота дзвіниці Успенського собору сягає 89 метрів. На її Башті встановлено годинник. Уже декілька століть ця споруда прикрашає наше місто.
-         А ось і сучасне місто. Значну увагу приділяється на Харківщині розвитку культури і мистецтва. Сьогодні працює велика кількість бібліотек, Будинків культури, музеїв, театрів, філармонія тощо (слайд № 7 - Харківський академічний театр опери і балету М.В. Лисенка), (слайд № 8 - Харківський державний академічний ляльковий театр ім. В.А. Афанасьєва), (слайд № 9 - Харківська державна наукова бібліотека ім. В.Г. Короленка).                            
-         Харків є одним із найбільших наукових центрів (слайд № 10  - Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна ). В інститутах, академіях, університетах навчаються студенти з різних областей України та зарубіжних країн.

Які види архітектури за призначенням ви побачили?   
  • суспільна
  • житлова     
  • промислова 
  • садово паркова

Місто повинно бути не лише красивим, але і зручним, у ньому має бути все: будинки, в яких можна жити, будівлі, де можна працювати, а також місця для відпочинку та дозвілля. Як хочеться бачити своє місто прекрасним, з чудовою архітектурою. Готуючись до ЄВРО - 2012 зробимо своє місто неповторним.       

Тому на уроці відтворимо велику клумбу на карті Харкова з написом «Харків – моє місто».                                                                                                                                      
ІV. Практична робота
Виготовлення квітки «Кульбабка» із серветки
Проведемо акцію «Збережи природу»
 Зробимо клумбу квітів
 Виготовлення квітів за алгоритмом:

                                         Візьми серветку, яка складається з трьох шарів. Розділити всі шари.
Візьми два тонких шара и склади кожну вчетверо.

Склади кожен шар ще раз вчетверо.
Наклади шари один на одного.
З’єднай усі шари, пробивши їх степлером.
Пробий для міцності ще раз, розташував скрепки хрест-нахрест.
Виріж коло

Зроби надрізи по  10 мм через рівні проміжки.


Підніми верхній тонкий шар.


Зіжми його пальцями навколо центру.

Піднімай наступні шари так само.

Підніми всі шари один за одним. Можна піднімати по 2—3 шара одночасно.


Вийшла пишна квітка.




V Підсумок уроку
-         Завжди приємно гуляти алеями парків, садів, слухати веселий спів пташок і милуватися квітами на клумбах. То хай наше місто буде завжди красивим, чистим та пам’ятайте, що ви - майбутнє нашого міста. 

Мій Харків  
                                                                                                                                 
У слові Харків – шелестіння трав,             
І грім громів, і трепетні пісні,                                                                                                   
І Дике поле у стрімких вітрах,                                                                                                   
І сьогодення, і майбутні дні!                                                                                                        
Вони б могли розповісти багато                                                                                    
Про наше місто в глибині віків:                        
І про трагедії його й про свята,                                                                                            
Про щастя й болі, радощі і гнів.         
                            
Як пам’ятники, Харкова будинки:                                                                                           
У кожного – історія своя,      
Вивчаю до останньої сторінки    
Який вже рік його літопис я!



Розвиток мовлення 2 клас

Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Засоби зв’язку речень у тексті.       Мета. Закріпити уявлення про текст, про засоби між реченнями в тексті, вчити добирати слова, близькі за значенням та уникати повторень, збагачувати словниковий запас.
         Розвивати увагу, пам'ять; формувати здоров’язберегаючі навички учнів щодо вміння оцінувати свої здібності та внесок у спільну діяльність.     Виховувати бережливе ставлення до природи, до тварин.                                 Тип уроку. Урок розвитку зв’язного мовлення з використанням між предметних зв’язків й інтеграції видів діяльності.                                  Обладнання. Картинка зайця, сигнальні картки, комп’ютер і мультимедійний проектор зі слайдами.
Іграшка гнома Кузьки  «Засоби зв’язку речень у тексті»
слова «ГОВОРИМО», «СЛУХАЄМО», «ПИШЕМО», «ЧИТАЄМО», «ЗАЄЦЬ»
малюнок зайця
·       дика тварина, лісова тварина,
·       гризун,
·       боягуз, стрибун,
·        здобич, куций,
сіренький, сірий, біляк       ВІН
·       Косоокий, вухатий, безхатько,зайчатко, звірятко, сонько
                                                       
                                                        Хід уроку                                        
І.Організація уроку                                                                                       
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну чудову,
Що на нас так чекає й збагачує мову.
Психологічне налаштування                                                                       
 - До нас сьогодні завітав казковий гість. Це розумний чоловічок, а звати його гном Кузька.
Слайд № 1 Гном Кузька                                                                                  
 - Привітайтесь з ним, посміхніться йому, поплескайте у долоні та відчуйте тепло і міцне плече свого нового друга.                                                            
- Гном Кузьма приготував багато різних завдань, але їх треба виконувати грамотно, охайно і красиво. Підніміть руку, хто так вміє працювати?            
 - Я сподіваюсь, що з вами буде приємно працювати. Гном посміхається, це означає - він задоволений.      
ІІ. Повідомлення теми  уроку
- Але Кузька прийшов до нас сьогодні не випадково. Він дізнався, що у нас УРОК РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ за темою «Засоби зв’язку речень у тексті» (написано на дошці.)                                                                          
- Скажіть, будь ласка, навіщо потрібні уроки розвитку мовлення? ( вчитись висловлювати свої думку, грамотно і каліграфічно писати, збагачувати словниковий запас, вчитись слухати інших… )
На дошці з’являються слова «ГОВОРИМО», «СЛУХАЄМО», «ПИШЕМО», «ЧИТАЄМО».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Загадка
- Ну, гаразд. Гном Кузька отримав листа. А від кого відгадайте:                  
Я маленький ваш дружок,                                         
в мене сірий кожушок,                                                        
куций хвостик, довгі вуха.                               
Я усіх – усіх боюся.    (Заєць)
На дошці прикріплюється малюнок зайця.
Слайд № 2 Фото зайчика
2. «Довідкове бюро»
 - Слово «заєць» прийшло до нас із старослов’янської мови і означає «стрибати». Запам’ятайте, як воно пишеться, тому що це словникове слово. І іноді діти можуть образити зайчика, якщо запишуть це слово з помилками.
На дошці прикріплюється або записується слово «ЗАЄЦЬ».
ІV. Створення проблемної ситуації
- Увага на екран, читаємо листа.
Слайд № 3 Заєць – дика тварина. Шубка у зайця влітку сіренька, взимку - біленька. Заєць має довгі вуха трохи розкосі очі. Передні лапи у зайця коротші, а задні – довші. Стрибнув заєць до молодої дикої груші, погриз кори і прямо до пенька, а під пеньком заєць ліг і задрімав.
- Гном Кузьма прочитав цього листа, але похилив голову. Йому цей текст не сподобався. Як ви думаєте, чому?
Слайд  № 4 (малюнок  сумного гнома) Допоможіть розібратися!      
- Він навіть дав нам підказочку.  (У тексті відбуваються повторення слова «заєць»)
Слайд № 5 Заєць – дика тварина. Шубка у зайця влітку сіренька, взимку - біленька. Заєць має довгі вуха трохи розкосі очі. Передні лапи у зайця коротші, а задні – довші. Стрибнув заєць до молодої дикої груші, погриз кори і прямо до пенька, а під пеньком заєць ліг і задрімав (виділені слова заєць)     
- Що треба зробити, аби уникнути таких повторень? ( Підбирати слова близькі за значенням, тобто синоніми, щоб мова була багатою, красивою, правильною…, щоб іншим було приємно з тобою спілкуватися…)           
- А як можна збагатити свій словниковий запас? (Треба багато читати…)
 ( Книги, комп’ютер, школа, батьки, друзі...)
 - Де можна знайти знання?
- Допоможемо сьогодні гному Кузьці виправити помилки зайчика?
V. Робота над новим матеріалом                                                                          
1. Робота з комп’ютерною  презентацією                                                  
 - Легко і приємно працювати, коли поряд є вірні друзі.
Слайд № 6 ( фото книги і комп’ютер) напис Помічники
-                А це сьогодні - комп’ютер і книги. Спеціально для вас  приготовлена комп’ютерна презентація про зайчика. Ви повинні не просто уважно слухати, а й ще вчитись вибрати слова, які допоможуть замінити слово «заєць». Це як у кросвордах. Любите їх відгадувати? Тоді запрошуємо до перегляду.
Слайд №7 Заєць живе в лісі
Слайд № 8 Влітку він  їсть різну траву, полюбляє моркву і капусту
Слайд № 9 Взимку  гризе кору дерев
Слайд №10 Зайчика називають “боягузом”, він дуже швидко бігає
Слайд № 11 Заєць – здобич для деяких лісових мешканців. Вовк і лисиця полюють на нього, щоб з'їсти. Лисичка бігає зі швидкістю     63 км/год,а вовк - 65 км/год. Заєць розвиває швидкість до 70 км/год. Тепер зрозуміло, чому хижаки часто не здоганяють зайців?
Слайд №12 Хвіст виявився зайвим  для тих  тварин, які мешкають у чагарниках  або в густій траві. Тут можна зачепитися за бадилля і поранити хвіст об гострий шип. Особливо небезпечно тим, які пересуваються стрибаючі. Тому, мабуть, у зайців куций хвіст.
Слайд № 13 Щоб бути непомітним, зайчик  восени і навесні  линяє – змінює колір свого хутра
Слайд № 14 Влітку він сіренький і його важко побачити в лісі
Слайд № 15Узимку він білий і його зовсім не видно на снігу
Фізкульхвилинка  для очей
Робота  з комп’ютерною презентацією, а на дошці з’являються слова:
·         ДИКА ТВАРИНА, ЛІСОВА
·         ВІН
·         ГРИЗУН
·         БОЯГУЗ
·          ЗДОБИЧ
·         КУЦИЙ
·         СТРИБУН
·         СІРЕНЬКИЙ, СІРИЙ
·         БІЛЯК          
Висновок:
- Прочитаємо хором слова, які ми вибрали.
Слайд № 16 Гном посміхається                                                  
- Подивіться - Кузька задоволений, посміхається. А це означає, що ми на правильному шляху. Йдемо далі?     
2. Робота з художніми творами                                                                   
- На уроках українського читання ми знайомимося з народною творчістю та читаємо багато художніх творів, щоб наша мова стала чудовою, прекрасною і багатозвучною. Сьогодні нам на допомогу прийдуть невеличкі художні твори.
А) Загадка                                                                                             
- Знайти і підкреслити ТРИ слова – характеристики, які допоможуть замінити слово «заєць».
                                                   Косооке і вухате,                                                    
І немає в нього хати,                                        
Тож ночує під кущем,  (Безхатько)                 
Мокне хвостик під дощем,                               
Не сховати й сіру спинку…                              
Принесіть йому морквинку
Чи шматок капусти дайте!                                
Хто вухань той? Відгадайте!
-         Як називають живу істоту, в якої немає зовсім житла, і ночує «під кущем»? (Безхатько)
На дошці прикріплюються або записуються слова:
·         КОСООКИЙ, ВУХАТИЙ
·       БЕЗХАТЬКО                                                                                     
Б) Робота з авторською казкою (самостійне читання, читання в особах)                - Про зайчика ми знаємо багато казок, давайте пригадаємо. В яких казках зустрічався зайчик? («Рукавичка», «Колобок», «Лисичка та зайчик», «Заєць та їжак»…)
Слайд № 17 Про зайця дуже багато різних казок. Давайте пригадаємо   “ Колобок ”. Там заєць хотів колобка з'їсти та колобок від нього утік.
“ Лисиця і заєць ”. Коли лисиця вигнала зайчика із його хати.
 “ Теремок “. Там зайчисько разом з друзями оселився в теремку.     
- Хто написав ці казки? (народ)
- Як вони називаються? (народні)                                                    
- А зараз ми з Кузькою пропонуємо прочитати авторську або літературну казочку про зайчика. Її автор Костянтин Ушинський.
Слайд № 18 Костянтин Ушинський Визначний російський педагог (малюнок книги цього письменника)

Заєць – сонько
        На верхів’ї сосни жив Зяблик, а під сосною  - Зайчатко. Зяблик, бувало, вже причепурить своє гніздечко, поснідає і дзьобика почистить, а сіренький ще солодко спить. Прокинеться, розплющить очі і раптом згадає:           
- Ой, проспав. Знову без капусти залишусь. Вдень бігти за нею якось боязко. І до Зяблика:                                                                                             
 - Як ти рано встаєш? Невже тобі солодкі сни не сняться?                                  Зяблик відповідає:                                                                                
- Сняться й мені. Але я назавжди запам’ятав материнську пораду.          
- Я теж хочу знати її,  - каже звірятко.                                                                      Зяблик підлетів до його вуха і прощебетав:                                           
 - Щоб всього до волі мати, треба рано вставати.         
                                                                                К. Ушинський

- Який подарунок – пораду прощебетав зяблик? Прочитайте. (Прислів’я)
- Як ви розумієте це прислів’я?
- Як К.Ушинський називає зайця у казці? Знайдіть і підкресліть ці слова.
На дошці з’являються нові слова:
ЗАЙЧАТКО, ЗВІРЯТКО, СОНЬКО
Висновок:
-         Ось ми і в загадці, і в казці знайшли слова, які також називають зайчика, тільки по-іншому.     
РОБОТА НА КАРТОЧЦІ
- Запишіть на вибір слова, які називають зайчика по-іншому. Тільки умова: 3 хвилини.

Фізкультхвилинка                                                                                   
-          Молодці, добре попрацювали, вже слід і відпочити.
           
В) Робота з науково – популярною статтею    (читання ланцюжком)
- На уроках «Я і Україна» ми часто зустрічаємося з науково – популярними статтями, в яких розповідається про особливості тварин. Гномик Кузька знайшов у журналі «Колосок» про природу дуже цікаву статтю і приніс її для нас. Давайте прочитаємо її ланцюжком.
Заєць            
       Мисливці знають зайця як звіра спритного, кмітливого, витривалого і аж ніяк не боягуза. Якщо за ним женуться, він заплутує сліди і втікає. Навіть перед сном (а сплять вони вдень) хитрун  спочатку наробить безліч слідів – візерунків, тільки потім лягає спати.

- Які нове слово у тексті замінює слово «заєць»?
                               
Висновок:
-         Де зустрічаються слова, близькі за значенням? (у загадках, у казках, статтях, творах …)
-         Подивіться, скільки слів - братів ми сьогодні знайшли до слова «заєць». Давайте ще раз їх прочитаємо вголос всі разом.

VI. Самостійна робота над твором                                                        
1.  Прочитай текст. Встав пропущені слова, що зв’язують речення.
                                                     
Хоробрий заєць
       Одного сонячного дня над великою галявиною літав шуліка. Він хотів схопити маленьке зайчатко, що причаїлося в траві. Дорослий заєць помітив мисливця. І кинувся захищати маля. Косоокий підстрибував і бив шуліку передніми лапами. Сміливець так і не дозволив розбійнику знизитися. Коли хижий птах спустився до самої землі, сірий так ударив його  задніми лапами, що шуліка каменюкою відлетів у бік. Нападник швидко піднявся у повітря і зник за небосхилом.                      

 Слова для довідок: маля, косоокий, заєць, сміливець, сірий, зайчатко.

2.  Додаткове завдання. Випиши з тексту слова, близькі за значенням, до слова «шуліка».
Шуліка – мисливець, розбійник, хижий птах, він, нападник.

 - Хто хоче зачитати свій текст?                                                                                     - А бажаєте побачити, як виконав роботу Гном Кузька?
(Демонстрація на слайді)
Слайд № 19  Заєць – дика тварина. Шубка у нього влітку сіренька, взимку - біленька. Звірятко має довгі вуха, трохи розкосі очі. Передні лапи у сірого коротші, а задні – довші. Стрибнув куций до молодої дикої груші, погриз кори і прямо до пенька, а під пеньком вухань ліг і задрімав.
                               
- Він задоволений, тому що теж гарно попрацював.                             
VІІ. Домашнє завдання                                                                                  
- Запам’ятати написання слова заєць.                                                            
- Заєць вам залишає на згадку свій портрет  і просить бажаючих написати про нього твір – опис, а, можливо, хтось складе про нього вірш, загадку або намалює малюнок.
VІІІ. Підсумок уроку                                                                   
 - Ось і підійшов наш урок до кінця.                                            
- Ми допомогли гномові Кузьці виправити некрасивий текст? Як?
- Важко добирати слова близькі за значенням? Чому?
- Гномик Кузька дає нам пораду: щоб мати великий запас слів,  не треба бути ледачим, а треба встигати зробити корисні справи і багато читати.             
Слайд 20                         Ось і пролунав дзвінок,
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.  

ГОВОРИМО
СЛУХАЄМО
ПИШЕМО
ЧИТАЄМО


ЗАЄЦЬ
ВІН
ГРИЗУН
БОЯГУЗ
ЗДОБИЧ
КУЦИЙ
СТРИБУН
СІРИЙ
БІЛЯК
ЙОГО
ЛІСОВА

СОНЬКО
ЗАЙЧАТКО
ЗВІРЯТКО
ХИТРУН
ЗВІР
ВУХАНЬ


БЕЗХАТЬКО
КОСООКИЙ ВУХАТИЙ
ВУХАНЬ


СІРЕНЬКИЙ

ЛІСОВИЙ МЕШКАНЕЦЬ

Урок розвитку зв’язного мовлення
2 клас
Тема: «Засоби зв’язку речень у тексті»


Косооке і вухате,                            
І немає в нього хати,            
Тож ночує під кущем,                    
Мокне хвостик під дощем,            
Не сховати й сіру спинку…           
Принесіть йому морквинку
Чи шматок капусти дайте!             
Хто вухань той? Відгадайте
Заєць – сонько
        На верхів’ї сосни жив Зяблик, а під сосною  - Зайчатко. Зяблик, бувало, вже причепурить своє гніздечко, поснідає і дзьобика почистить, а сіренький ще солодко спить. Прокинеться, розплющить очі і раптом згадає:               
- Ой, проспав. Знову без капусти залишусь. Вдень бігти за нею якось боязко. І до Зяблика:                                                                                           
 - Як ти рано встаєш? Невже тобі солодкі сни не сняться?                              Зяблик відповідає:                                                                              
- Сняться й мені. Але я назавжди запам’ятав материнську пораду.
- Я теж хочу знати її,  - каже звірятко.                                                                 Зяблик підлетів до його вуха і прощебетав:                                            
 - Щоб всього до волі мати, треба рано вставати.           
                                                                                К. Ушинський
Заєць            
       Мисливці знають зайця як звіра спритного, кмітливого, витривалого і аж ніяк не боягуза. Якщо за ним женуться, вухань заплутує сліди і втікає. Навіть перед сном (а сплять вони вдень) хитрун  спочатку наробить безліч слідів – візерунків, тільки потім лягає спати.

Прочитай текст. Встав пропущені слова, що зв’язують речення.

Заєць
         ___________ – дика тварина. Шубка у __________ влітку сіренька, взимку - біленька. __________ має довгі вуха, трохи розкосі очі. Передні лапи у ___________ коротші, а задні – довші. Стрибнув __________ до молодої дикої груші, погриз кори і прямо до пенька. А під пеньком __________ ліг і задрімав.

Слова для довідок: куций, звірятко, вухань, заєць, нього, сірого.


Домашнє завдання
1. Прочитай текст. Встав пропущені слова, що зв’язують речення.

Хоробрий заєць
       Одного сонячного дня над великою галявиною літав шуліка. Він хотів схопити маленьке ______________, що причаїлося в траві. Дорослий _________ помітив мисливця. І кинувся захищати ___________. _______________ підстрибував і бив шуліку передніми лапами. _________________ так і не дозволив розбійнику знизитися. Коли хижий птах спустився до самої землі, ____________ так ударив його  задніми лапами, що шуліка каменюкою відлетів у бік. Нападник швидко піднявся у повітря і зник за небосхилом.                  

 Слова для довідок: маля, косоокий, заєць, сміливець, сірий, зайчатко.

2. Випиши з тексту слова, близькі за значенням, до слова «шуліка».

Шуліка__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Комментариев нет:

Отправить комментарий